carVertical

Megéri városi terepjárót venni (vagy valami más áll a SUV-mánia hátterében)?

Evaldas Zabitis

Evaldas Zabitis

„Jobb kilátást és nagyobb biztonságot szeretnék” – ez az egyik leggyakoribb érvelés vagy kifogás, ha a valaki SUV-ot tervez vásárolni. A SUV jelentése városi terepjáró vagy szabadidő-autó (Sport Utility Vehicle). Ezek a túlméretezett járművek azt az illúziót keltik, hogy egy „tankot” vezetsz, amely rengeteg teret biztosít, verhetetlen biztonsági funkciókkal és bravúros terepképességekkel rendelkezik.

Ha azonban levesszük a rózsaszín szemüveget, máris nyilvánvalóvá válik, hogy a városi terepjáróknak, crossovereknek és kisteherautóknak jelentős hátrányai is vannak. A magas borulási kockázat, az életveszélyes holtterek és a magas halálozási arány csak néhány olyan kockázat, amellyel az információk hiányában sok SUV-tulajdonos nem néz szembe.

Vegyük alaposabban szemügyre ezeknek a túlméretezett luxus terepjáróknak a szárnyaló népszerűségét, és próbáljuk meg megválaszolni a kérdést – valóban megéri-e SUV-ot venni?

A használt autóknak sötét titkaik lehetnek

Fedezz fel minden problémát! Csak írd be az alvázszámot, és kattints a gombra:

Kérd a jelentést

Hogyan uralták le a terepjárók az autópiacot?

40-50 évvel ezelőtt az utakon még a szedánok, a ferdehátúak és a kombik domináltak. Csak elvétve lehetett látni néhány kisteherautót a gazdaságok és az építkezések közelében. Ezzel szemben ma azt tapasztaljuk, hogy Amerikában az autóeladások 80%-át a SUV-ok és a pickupok teszik ki, vagyis a legtöbb sofőr számára ezek jelentik a legjobb választást.

Az amerikai járműgyártás részaránya
Az amerikai járműgyártás részaránya

Az EPA 2023-as autóipari trendekről szóló jelentéséből kiderül, hogy az évek során hogyan változott az amerikai járműgyártás aránya. 1975-ben a gyártott járművek több mint 75%-a szedán és kombi volt, míg 2022-ben az új járművek 63%-a tehergépkocsi. Az Egyesült Államok Környezetvédelmi Ügynökségének szakértői szerint a tehergépkocsik részarányának az elkövetkező években növekednie kell.

Hogy történhetett ez?

A SUV-ok története a második világháború idején kezdődött egy robusztus Willys Jeep bevezetésével, amelyet később módosítottak és legális közúti járműként kezdtek árusítani. Nem sokkal azután, hogy a Willys Jeep népszerűsége megnőtt, a britek előrukkoltak a Land Rover Defenderrel, amely praktikusabb volt, és több funkciót kínált a gazdálkodók és a munkások számára.

1951-ben, a koreai háború idején megnőtt a kereslet a robusztus, megbízható és hatékony járművek iránt, ami a legendás Toyota Land Cruiser megszületéséhez vezetett. Mindezek és sok más SUV a világ minden tájáról vonzotta a vásárlókat, új vezetési élményeket és előnyöket kínálva.

A SUV-ok és kisteherautók történetében azonban az igazi fordulópont az 1990-es évekre esett.

Az embereben tudatosult, hogy a terepjárókban minden megvan – egy furgon praktikumával, egy luxusszedán kényelmével és egy terepjáró teherautó képességeivel rendelkeznek. Úgy tűnt, hogy a vásárlóknak nem is kell mást feláldozniuk, mint a pénzüket. Ráadásul a magasabb ülés kényelmes volt és biztonságérzetet nyújtott.

Mercedes-Benz ML
Forrás: RL GNZLZ / Flickr (Mercedes-Benz ML)

Minél többen választották ezeket az autókat, annál több autógyártó kezdte meg a könnyű terepjárók és SUV-ok bevezetését. Az 1997-ben piacra dobott Mercedes-Benz M-Class, az 1999-es BMW X5 és az 1998-as Cadillac Escalade megjelenése csak néhány példa erre.

A masszív autók iránti óriási érdeklődés mellett az autógyártók más okokból is vonzónak találták a terepjárógyártást. A legfontosabb ezek közül, hogy a SUV-okat jóval drágábban lehetett beárazni, és a karbantartási költségeik is sokkal magasabbra rúgnak.

A BMW példája kiválóan mutatja ennek eredményét: a cég a 90-es években egyetlen SUV-ot sem kínált még, most viszont 11 modell közül választhatunk. A kereslet pedig azóta csak tovább nőtt. A 2022-es újautó-eladások 49%-a még az EU-ban is SUV-okból és crossoverekből állt – ez 35%-os növekedés 2011-hez képest, és a tendencia nem azóta sem csökken.

A terepjárók komoly kockázatot jelentenek mindenkire, még a tulajdonosaikra is

A SUV-vásárlók többsége úgy gondolja, hogy ezek a járművek mindenki számára előnyösek, hiszen kényelmesebbek, praktikusabbak és nagyobb biztonságot jelentenek a család számára.

Sajnos a történet nem ilyen egyszerű, bár a SUV-ok bizonyos esetekben valóban biztonságosabbak lehetnek. Mivel sokkal nagyobbak és súlyosabbak (átlagosan 40%-kal nehezebbek, mint a hagyományos autók), a kezelhetőségük jóval rosszabb, és a féktávolságuk is nagyobb.

A városi terepjárók könnyebben felborulnak

A tehergépkocsik a magas súlypontjuk miatt könnyebben felborulnak
A tehergépkocsik a magas súlypontjuk miatt könnyebben felborulnak

A SUV-ok egyik legnagyobb veszélye, hogy könnyen borulnak. Súlypontjuk jóval magasabban van a hagyományos autókéhoz képest, ezért csúszáskor vagy ütközéskor egy SUV hamarabb felborul.

Tény, hogy a SUV-borulások több mint 90%-ában csak az adott jármű szenved balesetet, ami azt jelenti, hogy akkor is gyakran felborulnak, amikor kikerülnek egy állatot, vagy a rossz útviszonyok miatt a sofőr elveszti az irányítást a jármű felett.

A kilátás sem jobb, sőt, rosszabb

A SUV-sofőrök rendre dicsérik a kilátást, mert „magasabban ülve tovább el lehet látni”, de messzebbre látni valójában kevésbé fontos, különösen akkor, ha a kilátást már más nagyméretű járművek is akadályozzák. Nagyobb gondot jelent, hogy a magas üléshelyzet és a túlzott járműméretek erősen korlátozzák a kilátást a motorháztető előtt.

Holtterek összehasonlítása
Holtterek összehasonlítása

Néhány hírportál érdekes tesztet végzett, hogy kiderítse, hány gyerek ülhet le sorban egy terepjáró előtt anélkül, hogy a sofőr látná őket. Az eredmény ijesztő – csak a 9. gyerek volt látható. Évente gyerekek ezreit ütik el frontálisan, és nagy számban fordulnak elő olyan esetek, amikor a szülők a hatalmas terepjárók motorházteteje miatt nem látják, hogy a gyermekeik a felhajtón játszanak.

Veszélyes ütközési zónák

A nagyméretű járművek másik nagy problémája a lökhárítók pozíciója. Mivel magasabban vannak, mint a hagyományos autóké, baleset esetén nem egyforma hatást fejtenek ki egymásra. Sokan azért érzik úgy, hogy kénytelenek SUV-ra váltani, mert nem akarják, hogy legyalulja őket egy monstrum.

A SUV-okat éveken át nem érintette a lökhárító magasságára vonatkozó szabályozás, de a helyzet manapság valamelyest javult. A nagyméretű SUV-ok első lökhárítói nem lehetnek magasabban 27-28 centiméternél a talajtól, ami 5-6 centivel több, mint a normál személyautókra vonatkozó előírás. Mivel azonban ezek a megengedett legnagyobb magasságok, a lökhárító magasságok közötti tényleges különbségek általában sokkal nagyobbak, ami egyenlőtlen ütközési pontokat eredményez.

A magasabb és nagyobb ütközési zónák miatt a gyalogosok 2-3-szor nagyobb eséllyel halnak meg, ha egy terepjáró üti el őket, mintha egy hagyományos autó. A normál autók kialakítása ilyenkor viszonylag szerencsésebb, mert ütközéskor a gyalogos a motorháztetőre zuhan, és többnyire csak a teste alsó részén szenved sérülést.

Ezzel szemben a terepjárók eleje sokkal magasabb, így a balesetek során a gyalogosokat halálos ütés éri, vagy a jármű alá esnek.

A legtöbb SUV-nak egyszerűen nincs értelme

Még ekkora választék mellett is ritkán jelenti egy SUV a tökéletes választást. Függetlenül attól, hogy mit mondanak a SUV-reklámok és más tulajdonosok, a legtöbb pickup-nak, crossovernek és SUV-nak nincs semmi értelme.

A SUV-ok korántsem olyan biztonságosak, robusztusak, praktikusak és mindenre alkalmasak, mint ahogy sokan gondolják. A legtöbb olcsó SUV lassabb, mint a hagyományos autók, gyakran kétszer annyi üzemanyagot fogyasztanak, drágább a karbantartásuk, rosszul teljesítenek terepen, és nem is igazán praktikusak. Röviden, a SUV-ok a legtöbb dologban épp annyira teljesítenek jól, mint a hagyományos kombik vagy kisteherautók, lényegesen magasabb karbantartási költségek és rosszabb kezelhetőség mellett.

És bár az autógyártók hajlamosak „zöldebb” és könnyebb anyagokat használni a tisztább környezet kialakítása érdekében, az autók átlagos tömege körülbelül 100 kg-mal nőtt az elmúlt évtizedben, főként a SUV-ok miatt.

Hogyan hatnak a mindennapjainkra a SUV-ok és a crossoverek?

Cadillac Escalade
Forrás: THE Holy Hand Grenade! / Flickr (Cadillac Escalade)

A sofőrök gyakran panaszkodnak arra, hogy túl keskenyek az utak, túl sok helyet foglalnak el a kerékpársávok, és nincs elég parkolóhely. Bár azt gondolhatjuk, hogy ezek a problémák abból erednek, hogy települések vezetése nincs felkészülve az utakon közlekedő járművek számának gyors növekedésére, valójában az egyik fő ok az, hogy sok jármű sokkal nagyobb, mint kellene.

Íme néhány tény, ami a SUV-ok megnövekedett népszerűsége miatt következett be vagy növekedett meg:

  • Nagyobb üzemanyag-fogyasztás
  • A SUV-sofőröknek több gumiabroncsra és alkatrészre van szükségük
  • A SUV-ok a 2. legnagyobb mértékben járulnak hozzá a globális károsanyag-kibocsátás növekedéséhez
  • A túlméretezett járművek miatt rosszabbak az látási viszonyok az utakon
  • Kevesebb jármű fér el a parkolókban és az utakon
  • Az emberek többet költenek autóbiztosításra

A nagyméretű járművek a szemléletmódunkra is hatással vannak. A SUV-sofőrök hajlamosak azt gondolni, hogy „védőkapszulában” ülnek, ezért gyakran nagyobb kockázatot vállalnak, és mellőznek bizonyos alapvető óvintézkedéseket. Egy normál autónak sokkal rövidebb a fékútja, sokan mégis a városi terepjárót választják abból a megfontolásból, hogy bizonyos elkerülhetetlen balesetek során szeretnének nagyobb biztonságban lenni. Az igazság viszont az, hogy sok baleset éppen azért következik be, mert a SUV-ok valójában nem biztonságosak.

Ráadásul egy sérült SUV javítása általában költségesebb, mint egy hagyományos autó javítása, a drágább alkatrészek és a bonyolult szerkezet miatt. A járműtörténeti jelentéseinkből származó adatok például azt mutatják, hogy a Ford F-sorozat (egy kisteherautó) átlagos javítási költsége egy baleset után 3,5 millió forint, a Ford Fusioné (mely egy közepes méretű szedán) pedig 1,6 millió forint. A Honda Civic (kompakt autó) átlagos szervizköltsége 1,1 millió Ft, míg egy Honda CR-V (kompakt crossover) javítása és 2,2 millió Ft-ba kerül.

Bár vannak kivételek, a nehezebb és bonyolultabb járművek esetében munkadíjak és az alkatrészköltségek is lényegesen magasabbak.

Meredek értékcsökkenés

Mivel a SUV-ok gyártási költségei magasabbak, az emberek viszont rajonganak értükt, a gyártó által ajánlott kiskereskedelmi ár (MSRP) is összességében magasabb, mint a hagyományos személygépkocsiké. A városi terepjárók és crossoverek összetettebb szerkezetek, ráadásul a fenntartásuk is többe kerül, ezért a birtokunkban lévő használt SUV már néhány év után problémássá válhat, miközben az értéke már jelentősen csökkent.

Ha mégis érdeklődsz az ilyen járművek iránt, akkor tudnod kell, mely SUV-ok őrzik a legjobban az értéküket. Íme néhány a legjobbak közül:

  • Honda CR-V
  • Toyota RAV4
  • Subaru Crosstrek
  • Lexus NX
  • Jeep Wrangler
  • Toyota Land Cruiser

A legtöbb ilyen SUV-ra a megbízhatóság jellemző, ami elengedhetetlen, ha el akarod kerülni a hatalmas értékcsökkenést. A hibrid SUV-ok is jó választást jelenthetnek, ha egyértelmű megbízhatóságot és üzemanyag-hatékonyságot kínálnak. Mégis, hogy megéri-e egy SUV az árát, az az igényeidtől és az életmódodtól függ, ezért alaposan fontold meg a prioritásokat, és tartózkodj az impulzusvásárlástól.

A közelgő elektronizálás sem oldja meg a problémát

Társadalmunk arra törekszik, hogy a fosszilis üzemanyagokról térjünk át az elektromos áram használatára, miközben nem tudja elengedni a vágyat, hogy egy izmos jármű volánja mögé üljön.

Az elektromos autók fő problémája a korlátozott hatótáv és a drága akkumulátor. A terepjáróknak még erősebb motorokra és több lítium-akkumulátorra van szükségük a megfelelő hatótávolság eléréséhez. Ráadásul jobb fékekre, erősebb felfüggesztésre és egyéb beállításokra van szükségük, ami kivételesen drágává és súlyossá teszi őket.

Vegyük például a Mercedes SUV-okat vagy Ferrari SUV-okat. A Mercedes-Benz EQS, a Ford F-150 Lightning Extended-Range és néhány más elektromos SUV tömege csaknem 3 tonna, és kétszer akkora méretű, mint egy elektromos jármű akkumulátora.

Az igazi ok, amiért ragaszkodunk a városi terepjárókhoz

Sokan azt gondolják, hogy egy terepjáró alaposan felkészült mindenre, aminek a természet kiteheti. Azonban még a legtöbb gazdálkodó és építőmunkás sem használ sport- és kisteherautót, mert túl sokba kerül, túl sok üzemanyagot használ fel, és nem elég masszív a feladathoz.

SUV a forgalomban, SUV az autópályán
Forrás: Jeffrey Beall / Flickr

Gondolkodásmódunkra óriási befolyással van az autógyártók évek óta zajló marketingstratégiája: a SUV-okkal kitörhetünk az unalmas hétköznapokból, és sokkal nagyobb biztonságban érezhetjük magunkat. Figyeld csak meg, milyen merész elnevezésekkel illetik modelljeiket a SUV-gyártók: Explorer, Navigator, Pathfinder, Renegade vagy Escape. A probléma csak az, hogy ezeknek a járműveknek a többsége valójában városokban fog közlekedni és forgalmi dugókban fog araszolni.

Mielőtt olcsó SUV-ot vagy elektromos SUV-ot vásárolnál, gondold át, hogy valóban szükséged van-e ilyen járműre, és nem csak a birtoklás öröme vonz-e.

Ellenőrizd a VIN számot

Kerüld el a költséges javításokat a jármű történetének ellenőrzésével. Kérd a jelentést most!

Válassz beviteli módot a VIN-szám és a rendszám között

Gyakran ismételt kérdések

Evaldas Zabitis

Írta:

Evaldas Zabitis

Evaldas középiskola óta ír, és amióta az eszét tudja, rajong az autókért. Közvetlenül a jogosítvány megszerzése után minden megtakarítását vacak autókra költötte, és az ideje nagyrészében azokat javítgatta, vezette és eladta. Evaldast mindig is érdeklelték az autóipar műszaki újításai, és aktív résztvevője az autóipari közösség vitáinak.